Mode

Covid19 Lockdown veroorzaakt textieloverschot

De Covid19 lockdown zorgt ervoor dat het textieloverschot in Duitsland snel oploopt. Kleding die niet is verkocht, wordt opgeslagen in de mode- en textielpakhuizen. Er is geen ruimte voor de nieuwe collecties. Handelaren lijden hierdoor verlies.

Wat wordt het?: De wollen muts of de kepi? Margarita Albanidou en haar team denken na over wat beter past. De etalagepop draagt al een modieus bedrukt overhemd en het zeer zacht ogende kasjmier jasje – nu ontbreekt de kers op de taart nog. Elke week versieren ze de etalage in modewinkel Coccinella in Troidorf bij Bonn, vertelt winkeleigenaar Albanidou, al moet haar winkel vanwege de lockdown gesloten blijven. “Ik wil een potentiële klant die gewoon langsloopt om het gevoel te hebben: dit is waar het doorgaat, er is hier nog leven. Want de tijd komt dat het doorgaat, en tot die tijd wil ik aan de bal blijven.” En natuurlijk hoopt ze ook dat de ene of de andere voorbijganger zich zo aangesproken voelt om alsnog iets te kopen – door te bestellen. Telefonische bestellingen zijn nog steeds mogelijk – en af en toe accepteren ook individuele klanten het aanbod. Maar deze aankopen kunnen de verloren gegane zaken niet goedmaken. Albanidou realiseert momenteel slechts ongeveer vijf procent van hun normale omzet op deze manier. Het resultaat: de onverkochte wintercollectie stapelt zich op in het magazijn. Goederen die elke dag moeilijker te verkopen zijn. Omdat mode seizoensgebonden is.

De Covid19 dilemma’s

“De goederen die je in een modewinkel hebt, zijn de belangrijkste financiëlepost die men heeft. En de goederen verliezen bij wijze van spreken hun waarde omdat de mensen tegen de lente deze goederen niet meer willen”, legt Albanidou uit. Zij vervolgt: De goederen worden bij benadering afgeleverd.De samenstelling van de verkoopprijs is 3 keer de aankoopwaarde vermeerderd de huur van de bedrijfsruimte, andere bedrijfskosten, salaris voor werknemers en de kosten van de goederen.

Covid19 steun van de staat

Voor de lockdown beloofde de staat te helpen met vaste kosten,maar de kosten van de goederen blijven. Dus moderetailer Albanidou heeft nog steeds onverkochte kleding met een aanschafwaarde van circa 80.000 euro in het magazijn. Kosten waar ze waarschijnlijk mee zal blijven zitten. Dan is er het omzet verlies. In totaal ontbreekt meer dan 200.000 euro. Hetzelfde scenario speelt zich af voor zijn veel andere modewinkels.

Goederen blijven onverkocht: Alleen al sinds begin december zijn er ongeveer 300 miljoen stuks kleding onverkocht gebleven, schat de branchevereniging BTE Textil. “Verlies van omzet beloopt nu ongeveer tien miljard euro’s ” verklaart BTE Textiel-directeur Norbert Pangels.

Het probleem zal alleen maar groter zal worden omdat de mode -industrie werkt met doorlooptijden tot een jaar: “Vanwege de kosten en vooral door de lange doorlooptijden is de inkoop van goederen nauwelijks aan te passen veel bedrijven staan nu aan de rand van de afgrond”.

De voorjaarscollecties arriveren meestal in januari. Albanidou bestelde in 2020 de goederen die ze in het voorjaar van 2021 wilde verkopen – dus lang voordat voordat er nagedacht was over het coronavirus, lockdowns of bedrijfssluitingen.En dan staat de zomer ook weer voor de deur. De goederen voor deze zomer heeft ze de afgelopen zomer besteld toen het eruit zag alsof in Duitsland het ergste over was. Maar nu kan ze de bestellingen niet simpelweg annuleren – op dit moment worden dure merkartikelen vaak op bestelling geproduceerd. Nu hebben dealers zoals Abanidou een bomvolle opslag en weten niet waarheen met de goederen. Vanwege de hoge kosten is het huren van nieuwe opslagruimte alleen voor de echt grote ketens is een optie. Allen toekomstgericht handelen helpt: Kortingen.

Gunstig effect van Covid19 voor de consument

Bij Coccinella in Troisdorf kosten veel waren maar de helft van de prijs originele prijs. Maar aangezien de winkel geen online verkoopproces heeft, maar alleen de trouwe klanten die telefonisch bestellen is Abanidou’s hoop, gering. Dus probeert ze haar leveranciers te vragen om uit te stellen en te annuleren, hangt daarom keer op keer aan de telefoon. Soms heeft ze geluk en kunnen nieuwe leveringen twee à drie weken worden uitgesteld. Maar dat is niet veel meer dan een kortstondige verlichting. Het financiële verlies is feit.