Zullen Skinny Jeans in 2021 verdwijnen?
Levi Strauss & Co. merkt dat meer consumenten kiezen voor loszittende Denim boven skinny jeans.
Levi’s CEO Chip Bergh vertelde onlangs in een interview dat de modewereld zich in de vroege stadia van een nieuwe Denim cyclus zou kunnen bevinden. De laatste cyclus, die gedomineerd werd door skinny Denim, duurde ongeveer 10 jaar, zei hij.
“Ik denk niet dat de categorie skinny jeans ooit helemaal zal verdwijnen,” zei Bergh. “Maar op dit moment zien we duidelijk een zeer sterke vraag naar deze lossere pasvormen.”
Dag skinny jeans, hallo “mom jeans.”
De wereld komt misschien eindelijk in een vroeg stadium van een nieuwe Denim cyclus. Eén waar strakke broeken plotseling uit de mode zijn, en in plaats daarvan kiezen jonge en oude shoppers massaal voor comfortabelere jeans met wijde pijpen en wijd uitlopende spijkerbroeken, aldus de CEO van Levi’s. Het grijpt terug op een modetrend die bijzonder populair was in de jaren negentig.
“Dit is niet de eerste keer dat we zien dat dit weerklank vindt bij consumenten”, vertelde CEO Chip Bergh van Levi Strauss & Co. over de meer luchtige Denimstijlen. “Cycli komen en gaan. En ik denk dat de pandemie hier zeker een bijdrage heeft geleverd door consumenten die op zoek waren naar een comfortabelere, meer ontspannen Denim. “
Bergh zei dat Levi’s een stijging van de verkoop in deze nieuwe jeansstijlen begon op te merken toen het begin vorig jaar twee verschillende pasvormen op de markt bracht: een spijkerbroek met een ballon aan de onderkant en een andere met een hoge taille en een losse pasvorm.
“Ze zijn echt scherp aan het stijgen, en het is zonder twijfel een nieuwe trend”, zei Bergh over de spijkerbroek, en dat geldt voor zowel vrouwen als voor mannen.
De verschuiving wordt grotendeels veroorzaakt door jongere consumenten.
Generatie Z, de generatie volgend op de Millennials, lijkt helemaal te gaan voor de zogenaamde mom jeans. Tegenwoordig is de stijl overal op de favoriete websites van tieners, waaronder Shein, Princess Polly, Urban Outfitters en Revolve.
In Piper Sandlers halfjaarlijkse “Taking Stock with Teens” -enquête, die onlangs werd gepubliceerd, werden “mom jeans” gerangschikt als de nr. 3 modetrend voor kleding onder vrouwelijke tieners. Baggy of doorhangende broeken staan op nummer 2, na leggings.
In een bericht van het retail team van UBS eerder deze week werd opgemerkt hoe modetrends binnen de Denim categorie veranderen. Onlangs voltooide het een wereldwijde analyse van zoekargumenten in Google, waaruit bleek dat er in januari 2021 een aanzienlijke piek was in het online browsen, vergeleken met januari 2020 voor nieuwe jeansstijlen, waaronder ‘baggy / wide jeans’ en ‘straight jeans’, terwijl het aantal zoekopdrachten naar ‘skinny jeans ”beduidend minder waren.
“Sommige mensen hebben gezegd dat dit duidt op een nieuwe Denim cyclus, en we denken dat dat heel goed waar kan zijn”, zegt Bergh. “De laatste echte Denim cyclus werd aangedreven door skinny jeans. En die cyclus duurde ongeveer 10 jaar.”
Advertentie
Skinny Jeans en de toekomst
We kunnen het er allemaal over eens zijn dat de skinny jeans stijl op dit moment gemakkelijk als een klassieker kan worden beschouwd. Skinnies zijn tenslotte al jaren en jaren een constante in de kledingkast van menig mode-persoon, en het algehele silhouet is zo min of meer tijdloos geworden.
“Ik denk niet dat skinny jeans ooit helemaal zullen verdwijnen”, vervolgde hij. “Maar op dit moment zien we duidelijk een zeer sterke vraag naar deze lossere pasvormen, en die stijgende vraag is zichtbaar in zowel voor het mannen- als aan de vrouwen segment van de markt.”
Financieële ontwikkelingen
Eerder meldde Levi’s een omzetdaling van dubbele cijfers voor het fiscale eerste kwartaal, als gevolg van de aanhoudende winkelsluitingen in Europa en de lage aantallen van winkelend publiek in de Verenigde Staten als gevolg van de Covid-pandemie.
Maar de Denim producent verhoogde zijn verkoop- en winstvooruitzichten voor de eerste helft van het jaar, ervan uitgaande dat de wereldwijde gezondheidscrisis niet verder verergert. CFO Harmit Singh zei in een interview dat het bedrijf verwacht dat de verkoop tegen het vierde kwartaal zal terugkeren naar het niveau van 2019.
De aandelen van Levi’s zijn tot nu toe bijna 25% gestegen, en het bedrijf heeft een marktkapitalisatie van $ 10 miljard.